W świecie pełnym agresywnej reklamy i marketingu i wszechobecnych banerów klienci coraz intensywniej poszukują łagodniejszej formy promocji, która nie narzuca na siłę produktów i usług. Sposobem na to jest wykorzystanie siły storytellingu w biznesie. Czym jest storytelling i jak wykorzystać go w e-marketingu?
Czym jest storytelling w e-marketingu?
Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest storytelling. To pojęcie relatywnie świeże, które znane powszechnie w zagranicznych mediach, coraz szerszym strumieniem przedostaje się także do świadomości konsumentów, a przede wszystkim biznesów w Polsce.
Storytelling możemy łatwo zdefiniować jako sposób komunikowania się z klientami w oparciu nie tyle o suche fakty i nachalną reklamę, co o opowieść i narrację, która subtelnie dotyka kwestii promocji produktów i usług oferowanych przez firmę. Storytelling świetnie sprawdza się w tradycyjnych formach reklamy, jednak internet, jako nieskończona pod kątem potencjału przestrzeń reklamowa również świetnie przyjmuje taką formę. W storytellingu nie zawsze chodzi o prawdę. Historie mogą być wymyślone – ważne, żeby były one oparte różnorodnymi źródłami przekazu (tekst, video, grafiki, memy) i prowadziły do konkluzji, która będzie zrozumiała dla użytkownika i relatywnie rentowna dla autora.
Czy storytelling to sposób na innowacyjną formę promocji marki?
Czasy nachalnej reklamy, opartej tylko na Google Ads i wyskakujących pop-upach dawno minęły. Dzisiaj, zgodnie z dostępnymi informacjami, klienci potrzebują subtelnego podejścia do marketingu, który nie wciska na siłę produktu, a opowiada na bazie doświadczeń i historii, do czego w istocie takie rozwiązanie może być przydatne.
Storytelling to innowacja, która znacznie lepiej dociera do odbiorców, a starannie przygotowana narracja zatrzyma ich na nieco dłużej, niż zwykła reklama. Storytelling to potężne narzędzie w rękach utalentowanego marketingowca, który może nie tylko pozytywnie zaskoczyć klienta, ale także wzbudzić jego zaufanie i zaangażować go do częstszych interakcji z naszą marką.
W jaki sposób wykorzystać storytelling w reklamie swojego biznesu?
Pozostaje pytanie, jak robić marketing z wykorzystaniem storytellingu, by był on skuteczny? Możliwości jest wiele, a wszystko zależy od tego, w jaki sposób komunikujemy się z klientem.
Jeśli stawiamy na bloga firmowego i treści ze strony internetowej, warto postawić na historie o marce, zachowując odpowiednią narrację i przykłady wykorzystania produktu lub usług w życiu codziennym przez klientów. Stawiamy na podcast czy kanał na YouTube? Tutaj również śmiało możemy wykorzystać storytelling do wykonania schludnego wstępu związanego z przedmiotem danego odcinka.
Storytelling coraz częściej pojawia się także w opisach produktu, co zupełnie zmienia oblicze tej formy contentu. Suche fakty, nieuzasadnione zalety i sztampowe opisy możemy zamienić na krótką historię, która faktycznie zainteresuje klienta. Oczywiście nie jest powiedziane, że uda się od razu, ale z czasem storytelling będzie przychodzić łatwiej, a wraz z nim również klienci zainteresowani tą formą reklamy.
Artykuł sponsorowany